Biografie

1 - pres

Hein Mader werd in 1925 in Oostenrijk geboren en groeide daar op in de turbulente periode rondom de 2e Wereldoorlog. Na vele omzwervingen en werkvelden, kwam Hein Mader in 1960 naar Nederland. Hij werkte een paar jaar als docent aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam. Na een aantal jaren waarin hij veelvuldig in aanraking met de kunsten kwam, begon hij met beeldhouwen en vormde zich een duidelijk beeld van zijn doel en visie. In die periode werkte hij enkele dagen per week aan de Rietveld Academie te Amsterdam. Rond 1971, op 46-jarige leeftijd, besloot Hein zich volledig en uitsluitend op beeldhouwen te richten. In de veertig jaren die volgden creëerde hij een collectie van meer dan 300 beelden.

Zijn gedrevenheid was in hoofdzaak een motief: een steentje bijdragen tot de kunst van deze -zijn- tijd. Geïnspireerd (en/of geërgerd) door wat hij om zich heen zag gebeuren de kunsten en de wereld, ging hij aan het werk. Het was niet zijn bedoeling tegen anderen en de kunsten in te gaan, Hein wilde niets anders dan zijn eigen bijdrage leveren. Iets creëren dat in staat is om juist in onze haastige en materialistische tijd deze haast en het materialisme te overwinnen. Hein wilde een poging wagen iets te scheppen dat langer zou blijven bestaan dan hijzelf.

Vooral de invloed die de mens lijkt te hebben op deze wereld lijkt een terugkerend onderwerp te zijn in zijn werk. Met zijn eigen falen als uitgangspunt, zijn wensen en hoop voor een betere wereld als doel, maakte Hein Mader beelden die rust en kalmte uitstralen, beelden die vriendelijkheid en openheid bezitten en beschouwers uitnodigen tot contact.